17-07-17

Vandaag is rood (dus niet!)


Over spaarpotjes, banken, (negatieve) renten, rood staan et cetera...
Ik moet denken aan een negatieve rente, sparen en rood staan. Vorig jaar was het even in het nieuws: banken zullen in de toekomst (particuliere) klanten laten betalen, zodat ze bij de banken kunnen sparen. Ik kon mijn oren en ogen niet geloven. Het is volgens mij nu eventjes stil rondom dit onderwerp, maar het zou mij niet verbazen als er intern volop onderzoek is naar de eventuele gevolgen van negatieve rente. Ik denk -nu- dat ik dan stop met sparen bij de bank. Wat levert het traditioneel sparen op als ik elk jaar in principe minder heb, omdat ik moet betalen om mijn geld te stallen? Dit, terwijl we allemaal weten dat de banken er juist profijt van hebben als wij ons geld aan hen in bewaring geven. Belachelijk. Dan maar nul procent rente. Ja, daar gaan we toch naar toe: nul procent rente voor je spaarcenten.

Ik zou iedereen blijven aanraden om genoeg geld opzij te zetten, zodat je bijvoorbeeld je kunt veroorloven om drie maanden werkloos thuis te zitten (WW niet meegerekend). Of dat als je witgoed massaal in een zwart gat verdwijnt (lees: stuk gaat) je met gemak het weer kunt aanschaffen. Als je genoeg hebt gespaard, moet je weer gaan nadenken over de ‘rente’ die je moet gaan betalen aan de Belastingdienst (zie
Heffingsvrij vermogen). Helaas heb ik (nog) geen tips & tricks op dit gebied.

Waar ik wel meer van af weet is het rood staan. Ik raad iedereen het af om rood te staan. Tot voor kort had ik de mogelijkheid nog wel. Dit kwam meer uit een angstgedachte dat als je ergens bent, staat te pinnen en je er dan achter komt dat je te weinig saldo hebt (dat is mij namelijk overkomen door een foutieve incasso). Tegenwoordig kun je met je mobieltje in een seconde transacties in gang zetten; steeds minder reden om rood te staan als je je spaargeld weer kunt overboeken naar je betaalrekening. Ik zat daarom in de flow om de optie om rood te kunnen staan uit te schakelen. Waarom? Elke cent die ik een bank moet betalen vind ik te veel.

Rood staan heeft volgens mij de hoogste rentepercentage (
soms bijna 14%). Stel dat je op jaarbasis 1.000 euro rood staat: je betaalt dan 140 euro aan rente (ongeveer 12 euro per maand). Die 1.000 euro met je overigens ook nog gewoon terug betalen. Misschien denk je… "ach … 12 euro per maand stelt toch niets voor". In termen van sparen en besparen telt elke euro. Als je aan mensen vraagt om 12 euro per maand te doneren aan een goed doel dan geven ze aan het toch teveel te vinden (ik heb in mijn jongere jaren een zomer op straat gestaan om leden en donateurs te werven voor goede doelen). Dus… ik denk dat het goed is om na te denken over wat je binnenkrijgt, wat je uitgeeft en een deel te sparen van wat je overhoudt. De kleine buffer op je betaalrekening is geen luxe. De buffer op je spaarrekening overigens ook niet. Als je het geen probleem vindt om elke keer je (spaar)centen heen en weer rond te pompen dan kun je daar er één buffer van maken.

Goed, heb je nog wat zaakjes te regelen op dit gebied? Ga aan de slag. Ik hoop dat je ook de woede voelt als je bedenkt dat we de bank misschien nog meer moeten betalen (afgezien van kosten voor een Betaalrekening en Betaalpas op jaarbasis). Misschien betaal je hen nu al (onopgemerkt) teveel! Al die extraatjes die ze willen, mogen ze vergeten!

NB
Niet (kunnen) rood staan voorkomt BKR issues!

0 reacties: