24-07-17

Mijn mobiele telefoon en ik


Het wordt weer tijd voor een nieuw mobieltje. Als tiener wilde ik altijd wel het nieuwste model. Totdat ik doorhad dat het eigenlijk een duur grapje was (en ik zelf mijn abonnement moest gaan betalen). Ik had dan een duur abonnement, weinig belminuten maar wel een hip dingetje.

Hip dingetje
Ik vond en vind het belangrijk om te kunnen bellen en te internetten. Volgens mij voldoet elke smartphone aan die eis. De minste hippe telefoon heeft tegenwoordig al zoveel te bieden. Het is in ieder geval goed om na te denken wat je telefoon allemaal zou moeten kunnen en wat je ook daadwerkelijk wil gebruiken.

Eisenpakket
Wanneer je dat hebt gedaan, ga je op zoek naar de telefoon die voldoet aan je eisenpakket. Zo heeft de iPhone een geweldige camera functie. Als je dat belangrijk vindt, moet je die gaan bekijken.
En dat vind ik dan weer zo geweldig aan internet. Internet is geduldig. Je kunt op je dooie gemak een winkel binnen lopen, naar een andere winkel gaan en weer terug naar de eerste virtuele winkel oftewel webshop. Je kunt de producten ook vergelijken. Je kunt ook altijd een 'echte' winkel binnenstappen.

Zelf (eerst) betalen?
Kijk of je de prijs van het mobieltje direct kunt betalen. Ik heb voor mezelf bepaald dat mijn mobiel rond de 150 euro mag kosten. Meer heb ik er niet meer voor over. Sommige mensen kopen een tweedehands telefoontje met de originele bon (maar dan wel van een duur merk). Dat is volgens mij ook een optie, ik heb daar zelf geen ervaring mee. Anyway... als je zelf een mobieltje koopt en daar een sim only abonnement hebt, ben je vaak veel goedkoper uit (of je moet een goede deal weten te vinden, tip me dan).

Even rekenen
Ik ben geen rekenwonder, maar reken dit uit: de prijs voor een abonnement met een nieuw mobieltje is van wat ik hoor rond de 40 euro per maand. Dus 40 euro per maand en dan keer 3 jaar (als je een reguliere abonnement neemt, is dat vaak voor langere tijd) is 40 x 12 x 3 = 1.440 euro! Vaak is het aantal belminuten minimaal. Stel dat je  een sim only abonnement zou nemen voor 20 euro per maand (eerlijk gezegd heb ik zelf zo een abonnement rond 10 euro per maand) dan ben je de helft goedkoper uit. Je zou flink onder de 720 euro kunnen zitten als je zelf je mobiel meteen betaalt. Stel dat je een telefoon koopt van 300 euro bespaar je nog 420 euro!

Je kunt ook kiezen voor prepaid. Maar dat brengt voor mij wat ongemak. Je zal maar willen bellen en er achter komen dat je laatste minuut is ingegaan. Dan maar op zoek naar een fysieke winkel (schat ik zo in).

Bespaaracties
Er zijn ook telefoon acties met cashback. Ik schreef al over 'Producten met cashback' in de blog Vijf (5) tips om extra geld te ontvangen. Je kunt ook op een andere manier besparen door je oude telefoon in te leveren. Je krijgt dus geld voor je oude mobiel! Bekijk de mogelijkheden zou ik zeggen. En ik? Ik blijf - na het schrijven van deze blog - nog even mijn oude telefoon gebruiken. Ik kan bellen en internetten.