10-07-17

10 budgettips voor (kroes)haar


Man, man, man…. Terugkijkend op mijn ‘hair journey’ vind ik het echt jammer dat ik honderden euro’s heb besteed aan het chemisch behandelen van mijn haar. Nu zou ik dat om twee redenen niet meer doen: (a) het chemisch behandelen (straighten, relaxed, ‘permanent’ gladmaken van het haar) is onwijs slecht voor het haar en de hoofdhuid en (b) het is een dure grap; ik heb het geld er gewoon niet meer voor over.

(1) Ik geniet ontzettend van mijn kroeshaar; nu pas leer ik dat het haar zo veelzijdig is en dat ik op een gezonde manier best mag experimenteren met mijn haar. De eerste gratis tip is dat je zo veel kunt leren van de Youtube vloggers die het over kroeshaar hebben. Ik ben jullie echt dankbaar meiden! (2) Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat het belangrijk is om je haar 'vochtig' te houden. Ik merk dat uitgedroogd haar gaat pluizen en dus niet mooi zit. Water kun je dus goed gebruiken (om je haar vochtig te houden, maar ook door het te 'voeden', dus drink genoeg).

Ik heb geleerd dat je niet veel nodig hebt om te genieten van het kroeshaar. (3) Goede elastiekjes zijn belangrijk om het haar te verdelen bij het wassen, kammen - met je vingers - en voor een kapsel voor het slapengaan (ik geef mijn eigen draai aan de welbekende ‘bantu knots’). De elastiekjes mogen geen metaal hebben, je haar moet er niet in vast komen te zitten. Die simpele elastiekjes zijn beslist niet duur.

(4) Ik slaap tegenwoordig op een satijnen kussensloop. Via internet te bestellen (en heel goedkoop). Bij AliExpress bijvoorbeeld. Hierdoor breekt mijn haar niet meer af tijdens het slapen.

(5) Ik gebruik een simpele (oude) katoenen T-shirt om mijn haar te drogen. Dit is ook een van de reden dat mijn haar niet meer afbreekt (een bad- of handdoek is namelijk te ruw voor kroeshaar).

(6) Iedereen heeft het over geweldige (dure) shampoo en conditioner voor kroeshaar. Ik doe daar niet aan mee. Ik gebruik een simpele shampoo (zonder parabenen bijvoorbeeld), ik gebruik zelfs minder shampoo dan voorheen. Verder gebruik ik minder conditioner. Ik koop dit soort producten gewoon in de aanbieding. Je kent het wel, 1+1 gratis aanbiedingen. Voordat ik mijn haar was met shampoo, smeer ik het soms in met olijfolie (als haarmasker). Dit heeft ook een goed effect. Huis, tuin en keuken producten! NB Tegenwoordig gebruiken wat nappy hair vloggers rijstewater als conditioner (rauwe rijst en water). Volgens mij kan het niet goedkoper! (Ik ga het dus uitproberen).

(7) De volgende twee producten koop ik bij de Kruidvat. Beste Kruidvat, ga a.u.b. nooit failliet, want dan moet ik weer op zoek naar deze haarproducten die voor het kroeshaar segment best goedkoop zijn: (a) African Pride Shea Butter Miracle Moisture Intense Leave-In Conditioner en (b) Yari Oil 100% Pure Raw Shea Butter. Eerlijk is eerlijk, die pure shea butter ruikt vies, maar daar heb ik weer iets op gevonden (zie info over amandelolie). Helaas heb ik deze producten niet in de aanbieding gezien, maar ik vind ze relatief goedkoop. En, mocht je een tip hebben waar deze producten goedkoper zijn te vinden…. let me know! NB Ik doe 2 a 3 maanden met de Leave-In Conditioner.

(8) De volgende twee producten heb ik meet een hele goede actie ingeslagen bij Holland & Barrett (voorheen De Tuinen): (a) Amandelolie en (b) Essentiële Olie Tea Tree. Een mix van wat amandelolie en een paar druppels van de tea tree olie kun je gebruiken voor de punten van het haar. Dit zorgt ervoor dat de punten niet afbreken.
(9) Je kunt uiteraard nog meer bezuinigen als het op je haar aankomt door zelf je punten te knippen (daar ben ik helaas toch niet zo goed in) of (10) door als model te fungeren voor een kapsalon (zoals Sheado).

Geniet van je haar, zoek naar producten die je tijdens een financiële crisis ook nog kunt kopen, zodat je tijdens mindere tijden er even goed bijloopt.